اطلاعات عمومی

ویژگی و نشانه های کفش طبی چیست؟!

ویژگی و نشانه های کفش های طبی

مقدمه ...

در این نوشته می خواهیم در مورد کفش طبی صحبت کـنیم. کـفش طبـی باید چه ویـژگی هـایی داشتـه باشد؟

بعضی مواقع به دلیل زانو درد، کمر درد و یا درد لگن؛ دکـتر هـا کفـش طـبی تـجویز مـی کنند که استـفاده کنیـم.

همچنین برخی از مشتریان عزیز سامان شوزز در مـورد کـفش هـای طـبی ازمـون سوال مـی پرسند و بـرای هـمین هم ما تصمیم گرفتیم که در این نوشته راجب کش های طبی صحبت کنیم.

عکس مقدمه مقاله کفش طبی

همانطور که می دانید ممکن است بیماری های مختلفی در پا های انسان به وجود بیاید. بـرای هـر کدام از ایـن بیماری ها کفش های طبی خاصی هم وجود دارد. یعنی برای هر بیماری کفش طبی مخصـوص آن بـیماری وجـود دارد. برای درک بهتر این موضوع به مثال های زیر توجه کنید:

 

تاندنیت آشیل : این بیماری در اثر التهاب در محل اتصال تاندون آشیل و استخوان پاشنه ایجاد و باعـث درد در ناحیه پاشنه پا می شود. کفش طبی مناسب این بیماری باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

 

  • کفش بدون پاشنه و کفشی که پاشنه بیشتر از 4 سانتی متر داشته باشد برای این افراد مضر است.
  • ارتفاع پاشنه کفش این افراد باید بین 1.5 سانتی متر تا 4 سانتی متر باشد.
  • کفی کفش در محلی که پاشنه روی آن قرار میگیرد، باید نرم باشد.
  • کفش داخل کفش باید قوس طولی مناسبی داشته باشد.

 

آرتریت : بیشترین دلیل آرتریت مفاصل کف پا، آرتروز است. این بیمـاری بـیشتر در افـراد مسـن به وجـود مـیاد. و اما کتونی مناسب این بیماری باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

 

  • داخل کفش کاملا نرم و با قوس های ملایم باشد.
  • کف داخلی کفش باید قوس طولی مناسبی داشته باشد.
  • پنجه کفش پهن و گشاد باشد.
  • کفش زیر کفش از بیرون قوس داشته باشد.
  • حتما کفی قابل تعویض داشته باشد تا اندازه کفش قابلیت تغییر داشته باشد.

 

دیابت : افرادی که بیماری دیابت دارند، بـیشـتر در معـرض ایـجاد زخـم هـای پا قـرار مـیگیرنـد. و به خـاطر هـمین بیماری این زخم ها دیر بهبود پیدا می کنند و زود هم عفونی می شوند. برای همین کفش های مناسب افـرادی که بیماری دیابت دارند باید این ویژگی ها را داشته باشد:

 

  • پنجه کفش، گشاد و پهن باشد.
  • کفی کفش باید قابلیت تعویض داشته باشد.
  • کف بیرونی باید قوسی شکل باشد.
  • کفش مناسب این افراد، باید پاشنه سفت و پهن داشته باشد و همچنین ارتفاع زیادی نداشته باشد.
  • داخل پشنه این کفش باید نرم و راحت باشد.

 

احتمالا تا الان متوجه شـدید که کـفش هـای طـبی باید چـه ویژگی هـایی داشته باشند، اما بیایید که بیشتر در این باره صحبت کنیم.

عکس کفش های طبی

استحکام کافی کفش طبی ...

بسیاری از مردم بیمـاری های مربوط به پا را ندارند ولـی مایـل هـستند که از کفـش های طبی استفاده کنند. این افراد باید چه نکاتی را بدانند و رعایت کنند؟! با ما همراه باشید که در این مورد بیشتر توضیح دهیم.

به صورت کلی، اولین ویژگی که کفش های طبی باید داشته باشند؛ استحکام کافـی و بـالا است. در پـرانتز بایـد بگیم که معمولا کفش های طبی، چرمی هستند.

اما استحکام کفش های چرمی باعث چه چیزی می شود؟!

برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید. وقتی که روی سطحـی ناهموار راه میروید ایـن استحکـام از پیشخوردگی ها جلوگیری میکند. پیش خوردگی ها در سنین 50 سال به بالا می توانند آسیب بیشتـری برسانند و حتی موجب پارگی رباط هـای بشوند. به همین دلیل بسـیار اهـمیـت دارد که کـفشـی که تهیـه می کـنید دارای استحکام بالایی باشد.

عدم ایجاد بوی بد در پاها ...

دومین ویژگی کفش طبی چرمـی ایـن هسـت که پـا داخـل ایـن کفـش بـوی کمتـری بگیـرد. پا هـای انسـان داخـل کفش ها مخصوصا در تابستان عرق میکند و بوی نامطـلوبی ایجـاد می شـود. امـا در کفـش های طبـی این بو به میزان بسیار کمتری ایجاد میشود.

پاشنه کفش های طبی باید حالت شوک ابزورب داشته باشد ...

یک نکته دیگر که در انتخاب کفش های طـبی بـاید به آن تـوجـه داشتـه باشـیم، این اسـت که بایـد پاشنـه آن شوک ابزورب داشته باشد. یعنی این که کفش در سطوح مختلف، فشار مستقیم به عظلات وارد نکند.

همانطور که می دانید هنگام راه رفتن فشار هایی به پا های ما وارد می شـود که بیشـتر از وزن ما است. حـالت شوک ابزورب باعث می شود که این فشار ها شکسته بشود و به نوعی آسیب کمتری به پا ها و ستـون فـقرات ما وارد شود.

جلوی کفش پهن باشد ...

با بالاتر رفتن سن انسان، انگشت شصت پا دچار انحراف می شـود. بـرای همـین پـهن بـودن جلـوی کفـش بسیـار اهمیت دارد. این ویژگی در کفش های طبی وجود دارد.

انحراف شصت پا باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از بیماری ها می شود. مثلا باعث از بیـن رفتـن کل فـرم پا و آسیب دیدگی شدید به استخوان ها می شود.

کفش طبی مناسب از این بیماری ها جلوگیری می کند.

عکس نوشته کفش های طبی

پاشنه پای کفش های طبی ...

پاشنه کفش های طبی نباید بیشتر از 4 سانتی متر باشد. اگر پاشنه کفش بلند باشد به انگشـت ها و جـلوی پا فشار وارد می شود.

استـفـاده از کفـش پاشـنـه بلنـد به خـصـوص برای کسـانی که دچـار گـودی کمـر هـستند مضـر است. ایـن افـراد با استفاده کردن از کـفش هـای پاشـنه بلند ابـتدا راحـت هستـند اما در دراز مـدت آسـیب بسیار زیادی می بـینند و باعث سایش مهره های ستون فقرات می شود.

 بـرای همین بهتر است که از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید.

خلاصه ...

به صورت کلی کفش طبی باید استحکام بالایی داشته باشد. در خرید کفش طبی توجه داشتـه باشید که حـتما انعطاف پذیر باشد.

همچنین کفش طبی باید جلوی پهنی داشته باشد و البته دارای پاشنه بلندی نباشد.

در آخر باید گفت که هر کفش راحتی، کفش طبی نیست و هر کفش طبی راحت نیست.

خوشحال میشیم که نظراتتون رو راجب این نوشتـه بـرامـون بنویـسیـد. اگـر هم سوالـی داشتـید ازمـون بپرسـید حتما پاسخ خواهیم داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *